Rostning i Big Popper

Till att börja med har jag hittar blogg . se-appen så nu kanske det blir lite fler inlägg när det blir mer lättåtkomligt. Som rubriken avslöjar så har jag provat att rosta bönor i en gammal popcornmaskin. Fick hem mina orostade bönor idag och provade direkt att rosta en batch på 50 g av mitt favoritkaffe från Rwanda. Det är två armar som hela tiden går runt i maskinen för att blanda men det räckte inte till för att vända runt bönorna tillräckligt ofta så jag fick skaka maskinen lite lätt med jämna mellanrum, måste komma på någon smart lösning för detta. Efter 20 minuter började det knäppa lite om bönorna och efter ytterligare 4 så ansåg jag dem vara färdigrostade och lika mörka som mina redan rostade rwandabönor från J&N. Blåste sedan utomhus bort bönornas avflagade hinnor som ramlat av under rostningen. Okunnig som jag är så slängde jag i dem i kvarnen och körde, det forsade ur tapparna. Tog resterande 25 g och malde mkt finare men de forsade på rätt så rejält ändå. Nästa batch jag rostar kommer att få vila några dagar innan användning. I bilden med två högar kaffebönor så är det den vänstra som är  från min rostning och den högra från J&N, båda Rwanda gatsinga.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0