Magiskt gott kaffe från Rwanda

Fick hem några nya espressosorter i Måndags. Äntligen! Det gamla som låg i kvarnen sist smakade inget vidare. Men vilken överskning när jag provade det ekologiska J&N´s Rwanda Gatsninga Farm, väldigt gott! Tror nog att det blev min nya favorit och gled upp på förstaplatsen före 5estaten. Väldigt lätt att jobba med också, även om du inte får till rätt tid på extrationen så ser det bra ut i koppen. Jag kör ju hellre mina skott för långsamt än för snabbt. Men jag tror att jag använder lite för färskt kaffe då jag får lite pulserande kaffesnören ner från spoutsen ner i koppen, det kan rinna på bra först för att sedan stanna upp och droppa och sedan rinna på igen. Men så länge det smakar bra så lägger jag inte mer fokus på det, men det är klart att man försöker justera lite efter varje skott för att slutligen få till den perfekta koppen:) Det är svårt när man byter kaffesort efter bara några koppar. Kan tänka mig att det är lättare på cafen där det ligger samma bönor i samma kvarn hela tiden. Provade även ett espressokaffe från Mauro och blev faktiskt besviken. Det smakar ungefär som när jag gjorde halvtaffliga försök till att göra espresso på min gamla 500-kronorsmaskin med färdigmalet kaffe från ICA. Jag fick till tiden någorlunda på Mauron men gillar den inte helt enkelt, kanske är ett orättvist betyg, kanske finns de som älskar det. Fick även hem de omtalade bajskaffet och återkommer vid provsmakningen.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Henrik S

Trevlig blogg! Ska bli intressant att följa ditt äventyr :) Angående Maurokaffet. Kanske är det för gammalt? Hitta du något rostdatum?

Svar: Hittar inget rostdatum på den. Köpte den mest för att jag ville hitta ett billigt brukskaffe som funkar varje dag. Men å andra sidan så är det inte så fruktansvärt mkt dyrare med Rwandakaffet eller 5estate, lika bra att dricka gott:)
Kafferookie

2012-09-26 @ 13:26:24
Postat av: Henrik S

Precis, Rwanda och 5-estate är ganska prisvärda. Det ska stå ett bäst-före-datum på påsens övre kant. Sen är det bara räkna tillbaks två år. Fast brukar man klippa bort den biten när man öppnar påsen :)

2012-09-27 @ 13:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0