Isbrygg

Fortsätter när jag ändå har ångan uppe och testar något mer jag aldrig tidigare provat, nämligen isbrygg. Jag har inget porslinfilter då jag egentligen inte dricker bryggkaffe själv, och jag tycker det är tråkigt med en kaffebryggare:) Så jag tog filterhållaren från kaffebryggaren och band upp plastgrejen som sitter på en fjäder i botten, detta för att det skulle rinna igenom av sig självt utan att det står en kanna under och trycker upp pluppen. Jag malde även denna gång J&N´s 5 Estate lite grövre ( skulle tro lite under 20 g) ner i filtret. 
Dränkte det malda kaffet med varmvatten från espressomaskinens hetvattenrör. Det kanske egentligen är för varmt för att få korrekt bryggtemperatur men wtf de ska ju ändå blandas med is direkt efter bryggningen:) Kaffet rann ner fint och så snart de sista dropparna runnit ner ringlade jag det svarta guldet över de svettiga isbitarna i ett vanligt glas. Resultatet? Jovars, det är nog inget jag kommer att göra varje dag. 
När man tar det kalla glaset och ser den gyllenbruna färgen på den kalla läskande vätskan så tänker man bara på att det skall smaka iste, och det blir lite utav en besvikelse när man dricker och det inte gör det. Jag kan tänka mig att jag skulle uppskattat denna isbrygg mer en stekhet sommardag på en uteservering i ett soligt Halmstad mer än under en halvmulen höstdag i Borås...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0