Mokabryggning!

Fick en mokabryggare idag av en kompis som inte använder den. Efter lite snabb googling inom ämnet så var det bara att prova:) Hittade inte exakt vilken malstorlek man skall ha. Någon skrev samma som espresso och någon att det ska vara samma som brygg. Jag ställde rockyn på 15 och körde. Fyllde upp den undre behållaren med vatten upp till ventilen enligt instruktionerna. Malde ner J&N´s 5 estate i filtret och placerade den i den undre behållaren och skruvade där efter på den övre behållaren (kannan) dit kaffet under uppvärmningen trycks upp.
Ställde spisplattan på nästan fullt ös och efter en stund började det rinna ut lite vatten ur ventilen och ner på plattan. Frågan är om det ska vara såhär eller om man ska dra åt ventilen lite? Det är ju en ventil så de ska ju kunna komma ut där om det blir för högt tryck antar jag? Får googla på det senare.
Hur som helst, det slutade rinna ur ventilen och istället likt lava ur en vulkan blossade det istället för lava ut varmt och mokafärgat kaffe.
Jag hällde upp och provsmakade denna typ av kaffe jag aldrig tidigare provat, och resultatet?
Bra! de smakade bra. Tycker att det skiljer sig mycket från en espresso. Konstigt att man kan få till så olika smaker och helt annan kropp beroende på hur man tillagar kaffet. 
Vet inte om jag kommer att använda mokabryggaren jättemkt då jag föredrar att leka med espressomaskinen men det kan va kul att kunna erbjuda fler alternativ när man har någon på besök.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0